Av: Audhild Øye
Juni Dahr holdt publikum i Gammelgruva på Løkken i en fast hånd under forestillinga ” Jeanne dʼArc – Visjon gjennom eld” torsdag kveld. Juni Dahr ga ikke bare en fremragende tolkning av den sterke Jeanne dʼArc, men skiftet roller på en imponerende måte.
Det var mye som imponerte under forestillinga om Jeanne dʼArc. Mest imponerte selvsagt skuespilleren Juni Dahr som klarte å holde denne en-kvinnesforestillinga på et høydepunkt fra start til mål. Med enkle virkemidler som stort sett besto av hennes egen kropp og stemme, formidlet hun historia om Jeanne dʼArc. Men ikke bare historia, men også hvordan unge Jeanne be revet mellom tro og tvil for til slutt å ofre alt for det budskapet hun trodde på.
Som skuespiller har Juni Dahr sterke virkemidler å ta i bruk. Hun har en stemme som i seg selv er talende. Likeså behersker hun et kroppsspråk som gjør det mulig for henne å stå alene gjennom en hel forestilling. Når hun i tillegg også har en scenedisiplin som gjør at hu behersker lange tekster langt bedre enn de fleste, er mye av forestillinga sikret. Forestillinga ble akkompagnert av Chris Poole på fløyte, noe som virket perfekt i forhold til innhold og stemning.
Juni Dahr har tidligere vist forestillinga i Nidarosdomen med stort hell. Det er heller ikke overraskende å konstatere at Løkkengruva egnet seg perfekt til forestillinga med den litt tragiske, mystiske, eventyrlige og ikke minst historiske stemninga i veggene. Det musikalske kommer også fullstendig til sin rett i gruverommet.
HISTORIE
Forestillinga til Juni Dahr viste stor respekt for den korrekte historie. Forestillinga bygger på originale tekster og fra det som står skrevet i rettsdokumenta da hun ble ført fram for retten i 1431. Dette kommer klart fram i forestillinga da Juni Dahr veksler mellom å være Jueann og refererer historie. Underveis er publikum likevel aldri i tvil om hva som skjer og historia formidles slik den fant sted uten med for overdrevne dramatiseringer. Så er det også kanskje her Juni Dahrs suksess ligger. At hun er i stand til å formidle på en så uttrykksfull måte uten hjelp av for store effekter og overdrivelser. Jeanne dʼArc var dessuten en forestilling med et perfekt språk som satt som støpt til forestillinga. Halldis Moren Vesaas gjendiktning til nynorsk var også overbevisende.
KOMMER IGJEN?
Torsdag kveld var det 230 personer som gjestet Gammelgruva og Jeanne dʼArc. Også denne gang var en stor del av publikum rekruttert fra Trondheim. Blant publikum var det åpenbart en del gjengangere som hadde lært seg kunsten med å ta med seg et lunt pledd, ha solid skotøy og ikke minst en varmende kopp kaffe på luringa. Det står nå to konserter igjen på programmet i Gammelgruva. Det er det lokale NÅ Kor med oppsettinga Jussibassi samt konserten med Åge Aleksandersen som er utsatt til 23. september. Fra Salvesen og Thams blir det dessuten opplyst at Juni Dahr var så begeistret for forestillinga og Gammelgruva som scene at hun gjerne kunne tenke seg et videre samarbeid med arrangøren på Løkken.