Junis Vågestykke (Dagbladet)

Jeanne d'Arc
Publisert: 12.12.1987

Av: Inger Bentsrud og Geir Bølstad

NEW YORK (Dagbladet): Juni Dahr sitter på skrevs over en pinnestol på et nakent ”loft” i New Yorks East Village. Barbeint og i svart joggedrakt pisker hun hesten fram – i felttoget mot Orleans, tidlig på 1400-tallet.

Juni Dahr skal ha verdenspremière på sitt ”one-woman-show” om Jeanne dʼArc i Los Angeles i januar. Siden september har hun møysommelig bygd opp et manuskript, øvd i lånte lokaler og utviklet en forestilling i nært samarbeid med den amerikanske avantgarde-regissør John Morrow. De siste dagene har de testet bruddstykket av showet på publikum i New York.

Modig

– Hva synes dere? Vi tar gjerne imot kommentarer, sier Juni Dahr, vendt mot folk som står og sitter i det nakne lokalet. Hun får kjappe svar: – Litt mer humor, kanskje. Hva slags kostyme skal du ha? Flott, sterkt, ibsensk, modig. For det slår enhver i øynene at Juni Dahrs og John Morrows Jeanne dʼArc-prosjekt krever mot og stahet. Det skal kastes ut for ulvene i film- og glamourbyen Los Angeles, der en skuespillerinnes dyktighet måles etter T&A-skalaen – Tits and Ass, pupper og rompe. Og Juni Dahr har ikke engang røde negler. Derimot skriker hun uskjønt etter et tegn fra Gud. Aner Hollywood hva som er i vente?

Rått

– Da jeg ble invitert til Los Angeles var jeg redd for at de ønsket seg troll og vikinger. Jeg har lenge hatt lyst til å gjøre noe med Jeanne dʼArc-skikkelsen, og jeg tenkte at dette fi kk være anledningen. Det skal gjøre enkelt, nesten rått. Jeg vet at det bryter med amerikanske teatertradisjoner, kanskje med forventningene, men hvorfor ikke? sier Juni Dahr optimistisk. Hun har grunn til optimisme etter de første publikumsreaksjonene i New York, der folk har vaklet seg opp de bratte trappene i det lille teatret LaMama. Der har de sett et tomt golv med et oppstreket kvadrat og en skuespillerinne uten andre hjelpemidler enn en stol og et språk som ikke engang er hennes eget. Men tilskuerne har vært interesserte teaterfolk, som har kvittert for opplevelsen med nye tilbud til Juni Dahr.

– Vi kommer til å jobbe med Jeanne dʼArc til påske, i hvert fall. Etter Los Angeles skal forestillingen til New York. Deretter skal den til Festspillene i Bergen, så får vi se. Det frister å jobbe fortsette å jobbe på denne måten, sier Juni Dahr.

I tvil

– Jeg var i tvil om hun virkelig torde å gå løs på dette, sier John Morrow om prosessen de to har bak seg. I fellesskap har de skreven en tekst som er sammensatt av autentiske replikker fra Jeanne dʼArc, hentet fra rettsreferatene og Juni Dahrs egne kommentarer til helgenjomfruens liv. – Historien gir rom for alt fra komikk til tragedie, når Juni må spille både pompøse geistlige og en 19-årig jente som skal brennes på bålet. Det er utleverende og risikabelt, men det kommer til å holde, sier en overbevist John Morrow.