Simple, rough and honest / Enkelt, rått og ærlig på Taubanesentralen

Svalbardposten var tilstede på premieren på Spor – Svalbard Movements 10. juni 2020.

Svalbardposten wrote about Spor – Svalbard Movements at Taubanesentralen.

Text: Hilde Røsvik, Svalbardposten 11.06.20

 

Trollbandt publikum med kvinnehistorier

Omgivelsene kunne ikke vært bedre da skuespiller Juni Dahr framførte fengslende fangstkvinnehistorier i Taubanesentralen. 

Enkelt, rått og ærlig. Skuespiller Juni Dahr og musikerne Tore Brunborg og Per Oddvar Johansen skapte magi en helt vanlig onsdags ettermiddag. Forestillingen «Spor – Svalbard Movements» ble vist tre ganger i Taubanesentralen denne uken. Selve premieren var på selveste Longyeardagen. Da ble forestillingen vist sammen med Store Norske Mandskor.

Publikum ble tatt med på en dramatisk reise tilbake til Svalbard på 20- og 30-tallet og fikk oppleve fangstkvinnenes utfordrende opphold ute i den barske og ugjestmilde arktiske naturen.

Kvinneskjebner

Alene på scenen gjenskapte Dahr kvinneskikkelsene gjennom deres spesielle skjebner. Først ut var Wanny Woldstad kledd i anorakk og pelslue. Kontrasten var stor fra å være drosjesjåfør i Tromsø til å overvintre på Svalbard. Woldstad overvintret sammen med Anders Sæterdal vinteren 1932-33 og de fire påfølgende vintrene i Hyttevika ved Hornsund.

Christiane Ritter var kunstnersjelen, en tysk malerinne, som overvintret på Gråhuken i 1934 sammen med to menn, den ene var hun gift med. Dahr skildrer hennes redsel når hun blir alene i hytta under en kraftig storm og hennes fortvilelse og ensomhet.

Fødte alene

Den sterkeste historien som kanskje gjorde mest inntrykk var skjebnen til Ellen Nøis som fødte en sønn alene i fangsthytta i 1922. Hun var gift med den kjente fangstmannen Hilmar Nøis. Etter denne hendelsen fikk hun psykiske problemer.

Den siste fangstkvinnen som ble portrettert med dialog og innlevelse var Bertine Johansen. Hun huskes spesielt for redningsdåden da hun reddet tre menn, deriblant hennes ektemann Alfred og sønnen Barleif (14), fra å drukne vinteren 1937-38.

På Svalbard

Juni Dahr har selv utviklet ideen og prosjektet samt skrevet manus. Gjennom flere opphold på Svalbard har hun gjort research til forestillingen som er utviklet fritt etter historier og tekster hentet fra intervjuer, dagboknotater og bøker.

Sammen med musikerne Tore Brunborg og Per Oddvar Johansen har hun skapt et musikalsk univers som gjenspeiler kvinnenes dramatiske polarhistorie.

Scroll to Top